Jag behöver kritiker !

Hej på eder alla jag har på senare tid börjat skriva en bok ja den liksom dök bara upp i huvudet....så jag tänkte bjuda er på inledningen på hela historien sen vad detta ska bli om det blir en hel bok eller kanske den slutar mala i huvudet och klingar av en vacker dag vet jag icke.......i alla fall har det hittills kommit en hel del och det ser ut som det kanske kunde bli nåt.....om det nu skulle vara någon som orkar läsa denna lilla inledning skulle jag vara tacksam om ni ville ge en liten kommentar ris eller ros för jag har inte bestämt mej för hur jag ska göra med denna historia...kanske lägga ut den här eftersom eller göra en lådbok .....hur som helst fortsätter det att komma text i huvudet så håll till godo

Göralösputte.....

 

På väg mot bättre

Här sitter han lugnt bakåtlutat det är varmt av kamminen och vinden dansar utanför, Här sitter han och tar sig en välförtjänt snus efter morgonkaffet och känner lugnet komma, Fast ingenting ter sig idag ingenting verkar vilja komma till ro filosofen har vaknat, Tänk om jag skulle gå! Tänk om jag skulle kliva upp klä på mig och gå rakt fram gå rakt fram och inte stanna för något!  Han klev upp ivrig av iden, Komma bort ifrån invanda rutiner påstrukna mönster och inlärda ideal att få se något nytt lära sig att våga lära sig tro bara gå rakt fram och ta världen som den kommer, Vid det här laget hade nikotinet klingat ut och kaffetörsten ännu en gång gjort sig påmind. Rutinerat fylldes den gamla kaffemuggen till exakt nivå och ställdes med precision på samma ställe den alltid ställs inför en kaffesittning, Han hade däremot inte tålamod att sätta sig ned att avnjuta koppen denna morgon utan irrade planlöst runt köket med tankarna fokuserat på vandringen, Det finns inga hinder tänkte han jag skulle få ett liv fullt av förändring ett liv av upplevelser inte samma gamla hus samma gamla gård samma gamla by samma gamla värld som han tryggt invaggats i fram till nu, Kanske han skulle finna kärlek..Han slog bort tanken vem skulle vilja ha mig tänkte han och nu kom dessa invanda tvivel som en kil i hela filosofin, Nu satt han sig ner och drack kaffet som vid det här laget svalnat i takt med iden med att gå rakt fram sakta men säkert börjat klinga av Jävla tvivel sa han högt för sig själv och tog sig en snus i exakt rätt storlek och la den säkert och invant på höger sida han torkade sedan av sina fingrar på sin nötta men ack så heliga snusnäsduk lutade sig sedan tillbaka såg ut genom fönstret och slöt ögonen. Nej i helvete heller tänkte han och sprang fram till diskhon spottade ut snuset och tog sin kaffemugg som han med full kraft kastade rakt in i väggen strax nedanför kortet på kungen som hans nådiga mor satt upp i unga år, Det gulnade fotografiet var nu draperat av kaffefläckar och sump och runt köksgolvet låg nu spridda delar av en allt för gammal mugg, I Helvete Heller nästan skrek han nu ska snusen in på vänster sida och sagt och gjort efter att han nästan slarvigt lagt in en snus på vänster sida rev han sin nötta gamla snusnäsduk i två stycken varvid han kastade in den i kamminen och torkade sig av sig på byxorna och njöt av tanken att han för första gången i sitt liv spottat ut snuset i diskhon istället för i slaskhinken. Nu hade han bestämt sig, Han skulle gå han skulle gå rakt fram utan att vika sig en tum han skulle lämna sin fädernes gård och göra det! Han skulle dricka kaffe på fat han skulle ändra sig han skulle visa världen att han fanns, Men var börjar man? Tänkte han och kom på att planering krävs varvid han tog fram en penna och ett block och började skriva, Sälj allt ja kanske inte huset kom han på man kanske någon dag skulle vilja återvända man kan väl inte bränna alla skepp men resten skall bort, Det skulle bli gårdsaktion. Precis 27 dagar senare satt han nu på farstubron och iakttog grannar och ditrest folk som nyfiket rotade ibland hans tillhörigheter Har du gått och blivit tokig frågade barndomskamraten och närmaste grannen ska du sälja allt vad ska du ta dig för du som inte kan annat än att sköta ditt eget? Nu ställde han sig upp tog fram en cigarr ur bröstfickan tände den och talade sedan stilla och lugnt om för sin kamrat hur saker och ting skulle ske i laga ordning, Efter en stund av förvåning och tystnad sade sedan den närmaste grannen det var som fan här står du och röker som en riktig karl och att sedan få ta del av din plan Bra ta mej fan bra ta du och gå så kollar jag till stället under tiden lita på mig, Auktionen förlöpte allt blev sålt utom huset och innan dagen var slut så hade hann bjudit in sin närmaste granne och trogne kamrat på mat och sup som sig bör innan en avresa, Innan kamraten gick gjordes det upp att en gång i månaden skulle han titta till stället och ta sig en sup ur skåpet och skulle inte han komma tillbaka innan skåpet var tomt så tillföll det gamla slitna huset grannen tillika kamraten att äga och nyttja som han ville. Planen var lagd han hade reskassa nu fattades bara proviant, Han stod nu framför handlaren som vant hade lagt fram hans ordinarie snussort och kaffemärke, Nej inte idag utan här skall förändring ske !  Han beställde nu både en ny snussort som säkert efter hans egen beräkning passar bättre på vänster sida och han hade alltid varit sugen att prova någon sort av det där borgarkaffet som inte kom på tal hemmavid när mor och far levde så fick det bli! Handlaren lade fram såväl kaffe som snus i mild förvåning och dagen till ära bjöd han även på momsen, Väl hemkommen efter provianteringen lades allt tillrätta i skinnsäcken och kläder och skor lades fram han spottade ut snuset på golvet och lade sig tillrätta på kökssoffan och njöt av tanken att i morgon bitti skulle han börja gå han skulle gå rakt fram utan att vika en tum han skulle komma bort härifrån han skulle börja leva. Exakt en månad senare gick grannen upp mot huset som utlovat och medan han gick där kunde han inte sluta att förundras över sin kamrat som lyckats slå hål på alla seder och läror och bryta sig loss kanske tjugo år för sent men ändå, Grannen kände en viss stolthet och såg sin kamrat som lite av en hjälte, Men när han rundade ladugården såg han sin kamrat sittandes på farstubron fortfarande hemma med huvudet böjt och hela uppenbarelsen såg uppgiven ut men stammade grannen men har du inte gått? Han tittade upp och log rätade på ryggen och medan han kisade mot solen sa han Jag har gått en bit jag lägger nu snusen på vänster sida jag dricker borgarkaffe jag spottar snuset vart jag vill jag ha sålt allt bråte som minner om forna bördor jag har till och med tagit ned kungen ifrån köksväggen ja han passar som inte där längre och jag känner mig mer och mer fri för var dag som går, Grannen gapade nu av förvåning och tänkte vad komma skall? Du förstår mina steg har blivit längre och jag följer inte samma stigar längre jag unnar mig och kan du tänka dig att livet ser lite annorlunda ut fastän jag sitter på samma ställe fast inte på samma vis, Livet är förändrat på det vis att nu vet jag och är nöjd med det, Vad vet du? Frågar grannen och sätter sig ner smått förundrad, Ja svarade han lite dröjande Du förstår att det finns ingen mening med att börja gå rakt fram utan att vika en tum, Javisst man får se världen allt eftersom och man får säkert lära sig en hel del man kanske träffar en kärlek men allt skulle nog tyvärr vara förgäves min vän för om jag skulle ställa mig upp nu och börja gå rakt fram utan att vika en tum så skulle jag bli varse att jorden är rund vilket innebär att jag förr eller senare skulle komma tillbaka till ursprungspunkten det vill säga precis här där vi sitter och där skulle resan sluta precis där den började och då skulle det vara som inget hänt. Då är det lika bra att sitta kvar här göra sin resa och leva min vän men titta till mig som bestämt en gång i månaden så får du ta dig en sup ur skåpet och följa mig på min resa för du förstår jag stannar precis här på ursprungspunkten och tänker se till att ingen någonsin får för sig att ingenting hänt.


Kommentarer
Postat av: Sanna

Hej Pappa!
Du är grym, blir genast sugen på att läsa resten. :-) puss o kram

2014-04-24 @ 16:30:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0