Min gamla SMV


En Mercury och en SMV en regnig dag, full semester, Noppikoski på väg hem efter en härlig vecka i Rättvik där vi firat sommarens hjulafton Classic car week,,,,,,,Man kan inte annat än bli nostalgisk när man tittar på den här bilden, man riktigt hör det instudsande ljudet av  v8:an i kupen och känner den bastuvarma värmen mot vinylsätena som klibbat fast i shortsen,,,,,,,Smv'n har efter ett golvbyte och en allmän genomgång tjänstgjort som semesterhem ett antal år men inte gjort det helt frivilligt.Smv'n är begåvad med Lindes fantastiska elbromsar som fungerar otroligt bra så länge dom fungerar,,,,Men plötsligt en dag slutade elbromsarna att leverera bromskraft och behövde därför en rejäl genomgång och jag (som är van med bara rate)kastade mej över detta och rev isär detalj efter detalj.....Efter att ha tillbringat tiiiiimmmmaaaarrr mekande letande och slutligen dragit hem ett lik till reservdelsvagn väckt bromssystemet till liv igen åkte med förväntan till besiktningen för att få ombesiktning pga för dålig bromsverkan???? jag började med noll bromsverkan och stog nu med ett kvitto på för dålig bromsverkan,jihaaa man var på rätt väg i alla fall  for nu hem och tillbringade tiiiimmmaaarrr med att justera till bromsarna hittade ytterligare fel och åkte slutligen tillbaka till bilprovningen för att få veta att jag hade alldeles för BRA bromsverkan???? hur fn kan man ha för bra bromsverkan...jag knöt näven i fickan o åkte hem Nu hade detta gått ifrån bromsreparation till en ren princip! Nu skulle bromsjvl....fungera helt enkelt !!! Nu gick jag igenom kabel för kabel reläär och slutligen obducerade jag bromstrummorna ännu en gång och med kirurgisk precision monterade,justerade och reproducerade jag ihop bromssystemet igen .....jag kan med säkerhet garantera er att jag har gått igenom HELA systemet och efter att ha kört byn runt fram och tillbaka...provbromsat,provbromsat,provbromsat och provbromsat så skickade jag min älskade J med vagnen till bilprovningen och voila.....eureka den passerade med bravur ...GODKÄND!!!!!!Till saken hör att grabbarna på bilprovningen körde vagnen ur bromsprovaren och sprang bredvid o kollade bromsarna och tyckte att det slutligen såg ut som att bromsarna fungerade som dom skulle.......Till hösten skall vagnen besiktas igen ....historien känns inte riktigt vara slut... Men det är länge dit och just nu står den i tryggt förvar bredvid sin gamle dragare(Murklan) och vilar ut i skön vinterförvaring......Jag kan inte mer än erkänna att fastän jag lever i Polarvagnens högborg håller min Smv högre i rang eller som dom skrev i reklamen: Det finns inget så efterhängset som en SMV.

Kommentarer
Postat av: Gittan

I sommar på hjulaftonsveckan i Rättvik har jag minsann tänk att tjuvfölja med! Alla historer och berättelser om detta paradis får mig att vilja åka dit NU!

Men skvallra inte är du snäll. ;)

När du ska besikta nästa gång kan ju JAG följa med J, då är jag övertygad om att efterhängsna SMV går igenom! ;)

2011-12-17 @ 16:46:44
URL: http://www.gittansvardag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0