VIVA TVÅTAKT


En vacker sommardag cyklade jag till Åkare Nilsson bort i byn o frågade honom lite förläget om jag kunde få köpa bilen han hade haft stående så länge jag minns, Själv var jag 12 år o kraftigt billös och kände att min choppade cykel hade gjort sitt(hade kapat framgaffeln ur ett annat cykellik och svetsat på dom på min och voila...chopper..)Nu log Herr Åkare Nilsson och utbrast : Vill du ha bilen så kör jag hem den åt dig i eftermiddag ok?Du FÅR DEN OM DU VILL HA DEN !Jag hade nu gjort min första bilaffär och blivit ägare till en Saab tvåtaktare o gissa om jag var glad.....Nu cyklade jag hem och hela den vingliga färden(var inte lätt att hålla kursen med 30 cm förlängd framgaffel) funderade jag på hur jag skulle lägga fram det för Mor o Far .....jag kom fram till att bara vara tyst.Farsan såg aningen besvärad ut när Åkare Nilsson parkerat en upprostad gammal tvåtaktare på gårdsplanen men insåg att loppet var kört...grabben var bilägare! Jag o min bror lyckades hålla denna droppformade rallybil igång hela sommaren och blev tillslut rätt bra på att ratta pärlan...Men som effektsökande små mekaniker som vi var tyckte vi att det krävdes mer pulver i slutet av sommaren och efter vi tagit bort luftrenaren och körde med raka rör lyckades vi tillslut övervarva denna klenod så den slutligen skar.........Den står nu fortfarande kvar för den sista vilan ditsläpad och sjunker sakta ner i myllan hemmikring.Smattret av en tvåtaktare med raka rör kan .....KAN mäta sig med en v8 på coolhetsskalan och tyvärr är det nog ett ljud som så många andra håller på att dö ut.Designen på Saabarna balanserar på en bukfettstjock linje mellan genialiskt snygg och fruktansvärt tråkiga men jag gillar dom allra helst dom gamla trubbnosarna.
Har man nån gång kört en gammal saab förundras man över körställningen.....man måste vara hjulbent åt ett håll för pedalerna är förskjutna åt höger och dörren lutar samtidigt innåt så man får närkontakt med fram passageraren......men jag skulle gärna sitta bakom den flygplansbeprydda grå bakelitratten i en trubbnos o maxvarva den under nån viadukt ........VIVA TVÅTAKT. 

Ps dom coola killarna framför Saaben är mina bröder.


Kommentarer
Postat av: Gittan

Tänk...när du kört färdigt(även om den hade skurit) bara rullat in den i närmsta lada...pallat upp den och lämnat den till...idag...vilken lycka det varit att återse denne tvåtaktare!!!

2012-01-13 @ 22:32:35
URL: http://www.gittansvardag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0