Året var 1976

Året var 1976...Colorod var den coolaste tidnigen som avnjöts på pojkrummet.....Storblommiga tapeter i brun och orange nyans....V-jeans.....platåträpjuks....gulbrunorange polotröja och sweet svajade på bandaren...kasettbandet var nu så nött att man tejpat ihop det ett antal ggr.....nere på heltäckningsmattan ligger jeansvästen kastad. ung grabb drömmer sig bort...flames....hot rod....nu går den gasglade ynglingen ut...nåt måste det finnas bensin i ! Gokarten!...Ett hemma bygge som byggts av vattenledningsrör med däck ifrån såväl vespa som packmoped.....motorn var ursprungligen en 175 kubiks ILO treväxlad...den kördes slut på av undertecknad med bror så nu satt en STHL motorsågsmotor och med den utväxlingen som satts dit slutade den aldrig att varva........eller att spinna ute på lägdorna runt hemmarne....gick som ett skott!...vid det här laget var jag en rutinerad gokartförare på 11 år så säkerheten först.......vi hade alltid(tror jag) varsitt vurpollon på skallen vid körning...hm...kappkörde ute på stora vägen en gång mot en motorcykel...nja en 80ss var det och i 80 km i tim blåste jag förbi så det var tur man fått farsan gamla vurpollon..........jag hade även en motorckel vid den här tiden..köpte en ILO 175 kubikare för 150 spänn som var strippad ifrån allt onödigt....ren ram med en liten sadel moppe tank och moppeframhjul.....avgassytemet fattades så vi satte dit en ölburk med svinto direkt på cylindern....guud va tystare den gick.....efter att ha konstruerat en ny växlingsmekanism(den gamla fattades) så kunde jag en vacker lördagmorgon växla in samtliga tre växlar det måste firas......iklädd shorts....tshirt....träpjucks...kickade jag igång maskinen och tänkte att jag måste nog ut på asfalten för att testa.....glädjen var stor och ut på vägen.....ettan.....tvåan......trean......eftersom samtliga hjullager var slut styrlagringen glapp och att bromsar fanns inga pga bortrationalisering var det en liten konst att tygla ILO'n hur fort det gick är omöjligt att förtälja dels pga synrubbningarna man fick vid fullgas...motorn var direktbultad i ramen och dels för att vid den aktuella hastigheten kändes hela ekipaget lealöst......vände vid byslutet drog ut varje växel till lätt övervarvning och just innan infarten med träpjuksen nertryckta i asfalten mötte jag....Brynte...Doroteas Sheriff...som storögt såg en fladdrande yngling med rykandes träpjuks panikslaget styrandes nåt obeskrivligt......jag drog hem som en avlöning och när jag passerade bron hemma och skulle parkera in maskinen fort i lagårn drog jag upp cykeln på bakhjulet över tröskeln och landade hjullös inne i lagårn med ett brak.....framhjulet var tydligen löst...låg bra länge inne i lagårn och lyssnade efter bylingbil.....Sheriffen kom aldrig....jag mekade tillbaka framhjulet.....klockade sedan cykeln med bil 120 km i timmen ( denna gång med vurpollonet på)......Året var 1976.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0